اجاق گاز - سینک - هود

بوبین اجاق گاز چیست؟

بوبین اجاق گاز

بوبین اجاق گاز قطعه ای است که همراه با ترموکوپل امنیت لوازم گازسوز را فراهم می کنند. قطعه بوبین علاوه بر اجاق گاز در محصولاتی مانند آبگرمکن و فر نیز استفاده می شود. در ادامه بیشتر با بوبین اجاق گاز آشنا خواهید شد.

بوبین اجاق گاز چیست؟

بوبین یکی از قطعات مهم اجاق گاز است. که ایمنی اجاق گاز را افزایش می دهد. در این بخش بیشتر با بوبین آشنا خواهیم شد.

بوبین اجاق گاز قطعه ای است که از یک هسته فلزی تشکیل شده و دور تا دور سیم پیچ قرار گرفته. اما برای اینکه بوبین کار کند و عملکرد درستی داشته باشد، باید به ترموکوپل وصل شود. این دو قطعه در کنار هم ایمنی اجاق گاز را فراهم می کنند.

بوبین اجاق گاز در طرح های فیش دار، آنتنی و مدل مهره کلاسیک در بازار وجود دارد. گفتنی است هر مدل بوبین، یک مدل ترموکوپل خاص نیز دارد.

بوبین اجاق گاز چیست؟

نحوه عملکرد بوبین اجاق گاز

همانطور که بیان شد، بوبین و ترموکوپل در کنار هم کار می کنند. به بیان دیگر لازمه هم هستند. قطعه ترموکوپل از یک سمت به جرقه زن یا فندک و از سمت دیگر به بوبین وصل است.

وقتی ولوم اجاق گاز چرخانده می شود، فندک جرقه می زند. در این لحظه ترموکوپل گرم می شود و این حرارت ایجاد شده، باعث می شود در سر دیگر ترموکوپل جریان برق ایجاد شود و به بوبین منتقل گردد. برقی که به بوبین منتقل شده باعث ایجاد میدان مغناطیسی در قسمت هسته بوبین می شود و در نهایت شعله روشن می شود.

بوبین اجاق گاز کجاست؟

قطعه بوبین داخل شیر اجاق گاز قرار دارد و سیم قطعه ترموکوپل به آن وصل می گردد. وقتی شعله اجاق گاز روشن است، ترموکوپل گرم است و در این شرایط بوبین جریان گاز را باز نگه می دارد تا شعله مربوطه خاموش نگردد. اما اگر شعله به هر دلیلی خاموش شود برای مثال سر رفتن غذا، ترموکوپل سرد می شود و گرمای لازم برای ایجاد جریان برق برای بوبین از بین می رود و جریان گاز قطع می شود و در این حالت است که بوبین و ترموکوپل از نشت گاز جلوگیری می کنند.

علت خرابی بوبین اجاق گاز چیست؟

به طور کلی موارد زیر باعث آسیب به بوبین اجاق گاز می شود.

  • ناخالصی در گاز شهری
  • ضربه به اجاق گاز
  • آلودگی شهری
  • قطع شدن گاز و شعله اجاق گاز پس از روشن کردن آن

اما باید گفت خیلی به ندرت بوبین اجاق گاز دچار مشکل می شود. اگر خراب شود باید تعمیر یا تعویض گردد.

یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای بوبین اجاق گاز پیش می آید، این است. شعله اجاق گاز را روشن می کنید و بالافاصله بعد از روشن شدن خاموش می گردد یا ممکن است بعد از چند دقیقه شعله خاموش شود که این ایراد از بوبین است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]
  10 مدل بهترین اجاق گاز صفحه ای و رومیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *