اجاق گاز - سینک - هود

علت دود زدن اجاق گاز آشپزخانه

علت دود زدن اجاق گاز آشپزخانه

علت دود زدن اجاق گاز آشپزخانه چیست؟ چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند؟ دود زدن اجاق گاز دلایلی دارد که با بررسی هر کدام می توانید مشکل اجاق گاز را به سادگی حل کنید.

استفاده از اجاق گاز در هر خانه ای بیشتر از سایر وسایل است و این ایجاد مشکل برای اجاق گاز را افزایش می دهد. دود کردن اجاق گاز می تواند علل مختلفی داشته باشد. که اگر درست عیب یابی نشود و یا آن را جدی نگیرید می تواند خطرات بسیاری به دنبال داشته باشد. چرا که یکی از علت های دود زدن اجاق گاز رومیزی و صفحه ای و لعابی و… بالا بودن گاز نسبت به هوا است. در این مقاله در مورد عواملی که باعث مشکل دود کردن اجاق گاز می شود صحبت خواهیم کرد و راه حل های آن.

چرا اجاق گاز دود میکند؟

بسیاری از کسانی که روزانه از اجاق گاز استفاده می کنند حتما با این مشکل روبرو شده اند که اجاق گازشان دود می کند. اما در برخی از موارد شاید نیاز به تعمیر خاصی هم نداشته باشد. چرا که حتی یک اجاق گاز نو نیز می تواند دود کند.

علت دود کردن شعله اجاق گاز

علت دود کردن اجاق گاز های نو

شاید باورش سخت باشد که یک اجاق گاز نو و جدید هم می تواند دود کند، این مشکل نیست و یک امر طبیعی است. که دلیل اصلی آن استفاده از روغن در ساخت اجاق گاز و روغن کاری که برای اجاق گاز حین ساخت انجام می گیرد.
بنابراین دود کردن اجاق گاز نو و تازه هیچ نگرانی ندارد.

دود کردن اجاق گاز های کهنه

دود کردن اجاق گازهای کهنه می تواند دلایل دیگری داشته باشد. یکی از این موارد می تواند ریختن روغن روی شعله باشد که حین سوختن شعله دود کند. بنابراین باید آن را تمیز کنید تا این مشکل رفع شود.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل مختلف دیگر که در دود کردن اجاق گاز دخیل است و راه حل های آن را بررسی کنیم.
عمده عواملی که باعث دود کردن اجاق گاز می شود به شرح زیر است.

  • شستشوی اجاق گاز با شوینده های نامناسب
  • زرد سوختن شعله اجاق گاز
  • بالا بودن میزان گاز نسبت به هوا
  • کثیف بودن اجاق گاز

برای اینکه منشا مشکل دود کردن اجاق گاز خود را پیدا کنید، باید بررسی های زیر را انجام دهید.

دود زدن شعله اجاق گاز

نحوه عیب یابی دود کردن مدل های مختلف اجاق گاز

اگر اجاق گاز تازه باشد که هیچ مشکلی ندارد. حال باید ببینید کدام مورد که در ادامه بیان می شود، موجب دود کردن اجاق گاز شما شده است.

  1. سطح شعله های اجاق گاز تمیز نیست.
  2. اجاق گاز تازه است.
  3. بعد از شستشو اجاق گاز این مشکل به وجود آمده است.
  4. اجاق گاز آبی نمی سوزد و مایل به زرد و نارنجی است.
  5. بالا بودن سطح گاز نسبت به هوا.

اگر توانستید بفهمید که مشکل اجاق گاز شما نشئت گرفته از کدام مورد است که می توانید آن را حل کنید. اما اگر نتوانستید آن را عیب یابی کنید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

کثیف بودن شعله اجاق گاز

کثیف بودن شعله اجاق گاز یکی دیگر از عوامل دود کردن اجاق گاز است. به این صورت که اگر حین آشپزی روی شعله اجاق گاز روغن یا یک ماده غذایی دیگری ریخته باشد، حین روشن کردن شعله، دود خواهد کرد. بنابراین اولین کاری که می کنید این است که باید اجاق گاز را کاملا تمیز کنید و البته این کار را باید با دقت انجام دهید تا شعله و سایر قسمت های اجاق گاز دچار مشکل نشود. چرا که یکی دیگر از عللی که باعث دود کردن اجاق گاز می شود استفاده از مواد شوینده نامناسب است.

شستشوی اجاق گاز با شوینده های نامناسب

مواد شوینده بسیاری برای اجاق گاز وجود دارد. که این مواد شوینده اگر نامناسب باشد، باعث ایجاد دود کردن اجاق گاز خواهد شد. یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، استفاده از مواد شوینده مرغوب و باکیفیت است.
علاوه بر این باید حین شستشو نیز بسیار دقت کنید تا اجاق گاز دچار این مشکل نشود.

زرد سوختن شعله اجاق گاز

یکی دیگر از علت های دود زدن شعله اجاق گاز زرد سوختن شعله اجاق گاز است. که علت زرد سوختن یا آبی نسوختن شعله اجاق گاز میزان نامناسب گاز و هوا است که با هم ترکیب می شود. که این مشکل زرد سوختن شعله اجاق گاز و به دنبال آن دود کردن شعله را به دنبال خواهد داشت.
که برای حل این مشکل می توانید به مقاله چرا شعله اجاق گاز قرمز یا زرد می سوزد مراجعه کنید.

بالا بودن سطح گاز نسبت به هوا.

اگر فشار گاز نسبت به هوا زیاد باشد، باعث مشکل دود کردن شعله ها خواهد شد. که برای رفع این ایراد اجاق گاز باید حتما فشار گاز را تنظیم کنید تا سطح گاز و هوا با هم متناسب باشد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد دلایل دود کردن اجاق گاز صحبت شد و اینکه چگونه باید اجاق گاز را بررسی کنیم که منشا این مشکل را پیدا کنیم. اگر شما نیز با این مشکل مواجه شدید حتما ابتدا بررسی کنید که مشکل از کجاست و سپس برای رفع آن اقدام کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
  انواع گاز صفحه ای استیل کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *