اجاق گاز - سینک - هود

مثلث کار در آشپزخانه چیست؟

مثلث کار آشپزخانه

مثلث کار آشپزخانه چیست؟ یا مثلث طلایی آشپزخانه چیست؟ مثلث فرضی که رئوس آن را یخچال، اجاق گاز و سینک تشکیل می دهند. مثلث کار آشپزخانه نقاطی در آشپزخانه است که بیشترین فعالیت ها در این نقاط صورت می گیرد.

تعریف مثلث کار در آشپزخانه

به طور کلی در هر آشپزخانه ای 3 نقطه اصلی وجود دارد. که تجهیزات سینک، اجاق گاز و یخچال این سه نقطه را تشکلیل می دهند. که قانون مثلث کار این سه نقطه را به هم وصل می کند. اگر در آشپزخانه های مختلف این قانون پیاده شود، بدون شک آشپزخانه از نظر طراحی و البته راحتی استفاده از لوازم بسیار کاربردی خواهد بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد مثلث طلایی کار در آشپزخانه های مختلف آشنا شوید.

مثلث آشپزخانه

هدف مثلث کار چیست؟

مثلث طلایی آشپزخانه برای آسان تر کردن و البته در دسترس قرار دادن لوازم آشپزخانه برای یک آشپز طراحی شده است. به این صورت که حین آشپزی به راحتی همه چیز در دسترس باشد و برای یک کار جزئی مسافت طولانی طی نشود.
یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید، علاوه بر چیدمان درست لوازم آشپزخانه با مثلث کار طلایی، به زیبایی دکوراسیون آشپزخانه نیز بسیار کمک می کند.

البته باید گفت، مثلث کار آشپزخانه برای آشپزخانه های مختلف، متفاوت است. که در این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آیا هنوز هم مثلث کار آشپزخانه کاربردی است؟

مثلث کار در آشپزخانه از دهه 1940 تا امروز در آشپزخانه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این طرح به عنوان یک راهنما برای چیدمان آشپزخانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
در حال حاضر نیز طراحان دکوراسیون آشپزخانه از قانون مثلث طلایی استفاده میکنند تا هم طراحی زیبایی ارائه دهند و هم اینکه لوازم ضروری آشپزخانه مانند یخچال، اجاق گاز و سینک در دسترس تر باشند.

در حقیقت این طرح هنوز هم اهمیت دارد و در آشپزخانه هایی با مدل های مختلف استفاده می شود.

ابعاد مثلث کار در آشپزخانه چیست؟

قانون مثلث کار در آشپزخانه سه عنصر اصلی آشپزخانه یعنی اجاق گاز، یخچال و سینک را به بهترین شکل ممکن کنار هم قرار می دهد. اما این عناصر چه فاصله ای باید با هم داشته باشند؟

این یکی از سوالاتی است که شاید برای شما که چیدمان آشپزخانه را شروع کرده اید، پیش آید.

بهترین ابعاد قرار گیری مثلث کار در آشپزخانه، عددی است بین ۴/۸۰ تا ۶ متر، که البته این ابعاد به متراژ آشپزخانه نیز بستگی دارد. این ابعاد در حالت کلی است و بهترین موقعیت قرارگیری سه عنصر اصلی اجاق گاز، یخچال و سینک به شمار می رود.

مثلث کار در آشپزخانه های متفاوت

اگر شما هم می خواهید چیدمان آشپزخانه خود را به روش های جدید انجام دهید و نمی دانید چگونه این کار را باید انجام داد، با ما همراه باشید تا بهترین طرح را برای آشپزخانه خود برگزینید.

همانطور که می دانید آشپزخانه های مختلف، مدل های متفاوتی دارند و هر کدام به مثلث کار متفاوتی نیاز دارند. برای مثال چیدمان آشپزخانه بزرگ با 2 دیوار با یک آشپزخانه کوچک مدل راهرویی متفاوت است.

برای اینکه بهترین مثلث کار را برای آشپزخانه خود برگزینید، در ادامه این مطلب مدل های مختلف شرح داده شده است.

آشپزخانه L شکل

مثلث طلایی در آشپزخانه L شکل

در آشپزخانه L شکل 2 دیوار دارید و چیدمان آن نیز بسیار راحت است. به بیان دیگر پیاده کردن مثلث کار طلایی در آشپزخانه L شکل بسیار آسان است.

همانطور که می دانید نباید هیچ وقت اجاق گاز و یخچال کنار هم قرار بگیرند. پس در آشپزخانه L شکل اجاق گاز را در یک ضلع و یخچال و سینک را در ضلع دیگر قرار دهید.

با این طراحی حتی می توانید میز ناهارخوری را نیز در آشپزخانه قرار دهید.

مثلث طلایی کار

مثلث کار در آشپزخانه راهرویی یا آشپزخانه موازی

در آشپزخانه های راهرویی دو ردیف کابینت روبروی هم قرار می گیرد. مانند آشپزخانه مدل L سینک و یخچال در یک ضلع آشپزخانه و اجاق گاز در ضلع دیگر قرار می گیرد.
اما در این مدل چیدمان، مثلث کار کوچک تر است.

مثلث طلایی در آشپزخانه خطی

مثلث طلایی در آشپزخانه خطی

طراحی خطی معمولا برای آشپزخانه هایی با متراژ کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع طراحی، مثلث آشپزخانه تشکیل نمی شود. اما چیدمان به این صورت انجام می گیرد که سینک بین اجاق گاز و یخچال قرار می گیرد.

مثلث کار در آشپزخانه U شکل

مثلث کار در آشپزخانه U شکل

یکی از بهترین مدل های آشپزخانه که می توان مثلث طلایی را در آن پیاده کرد، آشپزخانه U شکل است. در این مدل آشپزخانه چیدمان به این صورت است که هر کدام از لوازم یخچال، سینک و اجاق گاز روی یک ضلع قرار می گیرد.
اجاق گاز در راس U قرار می گیرد. با این طراحی و چیدمان، کمترین رفت و آمد بین این لوازم صورت می گیرد.

مثلث طلایی در آشپزخانه های جزیره

مثلث طلایی در آشپزخانه های جزیره

برای آشپزخانه های جزیره دار، چیدمان های مختلف می توان برای آن انجام داد. اگر فضای آشپزخانه بزرگ باشد می توان سینک و اجاق گاز را روی جزیره قرار داد و تنوع و زیبایی خاصی را به محیط آشپزخانه بخشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
  ابعاد گاز صفحه ای + نحوه اندازه گیری ⚡️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *