اجاق گاز - سینک - هود

علت برق دار شدن بدنه اجاق گاز چیست؟

علت برق دار شدن بدنه اجاق گاز چیست؟

علت برق دار شدن بدنه اجاق گاز می تواند عوامل مختلفی باشد. از جمله می توان به نفوذ آب به داخل اجاق گاز و یا آب شدن سیم های داخلی اجاق گاز و یا لخت شدن سیم های اجاق گاز اشاره کرد.

یکی از مشکلاتی که برای اجاق گاز پیش می آید، برق دار شدن بدنه اجاق گاز است که با لمس اجاق گاز می توان متوجه این مشکل شد، که اگر این مشکل رفع نگردد، بسیار خطرناک خواهد بود. از جمله عواملی که باعث برق دار شدن بدنه اجاق گاز می شود و در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد، آب شدن سیم های داخلی اجاق گاز، لخت شدن سیم های داخلی اجاق گاز، قطع شدن سیم ها از محل اتصال و… است.

بیشتر بخوانید: خرید گاز صفحه ای توکار

برق دار شدن اجاق گاز

دلیل برق داشتن بدنه اجاق گاز

در اثر عوامل مختلفی برق دار شدن اجاق گاز می تواند اتفاق بیفتد. که در صورت مشاهده هر کدام از این موارد باید اقدامات لازم صورت گیرد. چرا که بسیار خطرناک است و اگر به موقع رفع نگردد باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری می شود.

  • عدم اتصال به زمین اجاق گاز
  • آب شدن سیم های داخلی اجاق گاز
  • لخت شدن بخشی از سیم های اجاق گاز
  • خراب بودن پریز
  • قطع سیم ها از محل اتصال
  • تماس با آب یا مواد رسانا

بیشتر بخوانید: خرید گاز رومیزی لعابی

برق دار شدن بدنه اجاق گاز

عدم اتصال به زمین اجاق گاز

عدم اتصال به زمین از علت های برق دار شدن بدنه اجاق گاز است. امروزه اجاق گازهای مدرن معمولا طوری طراحی می شوند که اتصال به زمین داشته باشند و ساختمان های جدید نیز این امکان را فراهم می کنند.

اما به دلیل اینکه اغلب مصرف کننده ها به طور کامل از نحوه نصب اجاق گاز و اتصال به زمین آن اطلاع کامل ندارند، و همچنین به مرور زمان دستگاه های محافظ نیز عملکرد خود را از دست می دهند و این باعث ایجاد مشکلات می شود.

آب شدن سیم های داخلی یا لخت شدن سیم های داخلی اجاق گاز

امروزه به دلیل طراحی اجاق گاز ها با امکانات فراوان، سیم های زیاد در اجاق گازها استفاده می شود که باید دارای عایق باشند چرا که در معرض گرمای زیاد هستند. بنابراین در طول زمانی که از اجاق گاز استفاده می کنید، ممکن است، عایق بخشی از این سیم ها از بین برود یا بخشی از سیم ها آب شوند که این موضوع باعث برق دار شدن بدنه اجاق گاز می شود. این مشکل بسیار خطرناک است.

مشکل آسیب دیدن سیم های داخلی با تعویض آن ها توسط متخصص حل خواهد شد.

خراب بودن پریز

یکی دیگر از عواملی که باعث برق دار شدن بدنه اجاق گاز می شود، خراب بودن پریز است. چرا که وقتی پریز خراب است این مشکل از طریق سیم اجاق گاز به بدنه اجاق گاز منتقل می شود. این مشکل به دلیل اینکه خطرات بسیاری دارد بنابراین اگر این اتفاق بیفتد به سرعت باید بررسی شود و مشکل مربوطه حل گردد تا مشکلات بیشتری به بار نیاورد.

قطع سیم ها از محل اتصال

اگر مشغول تمیز کاری اجاق گاز باشید یا آن را جا به جا کنید، می تواند باعث این شود که برخی از سیم های اجاق گاز از محل اتصال خارج شده و به محفظه اجاق گاز متصل شود. که این اتفاق موجب برق دار شدن بدنه اجاق گاز خواهد شد.

برای حل این مشکل هم خودتان می توانید بررسی های لازم را انجام دهید و هم می توانید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

راهکارهای رفع مشکل برق دار شدن بدنه اجاق گاز

برای رفع مشکل برق دار شدن بدنه اجاق گاز می توانیم موارد زیر را انجام دهیم.

اگر آب به داخل اجاق گاز نفوذ کرده باشد، باید به طور کامل آن را خشک کنید. اما اگر علت برق دار شدن بدنه اجاق گاز آب شدن سیم های داخل اجاق گاز به دلیل حرارت بالا باشد، باید با متخصص آن تماس بگیرید و مشکل را حل کنند.
همچنین اگر سیم های داخلی اجاق گاز لخت شود، باید با متخصص در این زمینه ارتباط بگیرید.
اما اگر دلیل برق دار شدن بدنه اجاق گاز اجسام فلزی است که روی سطح اجاق گاز قرار دارد، ابتدا اجاق گاز را از برق بکشید و سپس جسم فلزی را از روی اجاق گاز بردارید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد علت های برق دار شدن بدنه اجاق گاز صحبت شد و اینکه راهکارهای رفع این مشکل چیست. آیا این مشکل در خانه قابل حل است یا نیاز به فرد متخصص است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
  جدیدترین مدل سینک ظرفشویی خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *