اجاق گاز - سینک - هود

علت زیاد بودن شعله اجاق گاز

علت زیاد بودن شعله اجاق گاز

علت زیاد بودن شعله اجاق گاز می تواند موارد بسیاری باشد. که در برخی موارد زیاد شدن شعله گاز رومیزی یا علت بد سوختن شعله اجاق گاز با تنظیم درست شعله اجاق گاز درست خواهد شد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که حین روشن کردن شعله اجاق گاز یا آشپزی کردن، شعله اجاق گاز بیشتر از حد نرمال باشد یعنی خیلی زیاد باشد. یک شعله اجاق گاز استاندارد، به صورت نرمال و به رنگ آبی می سوزد. در این مقاله در مورد علت های زیاد بودن شعله اجاق گاز صحبت خواهیم کرد.که یکی از روش های رفع این مشکل، تنظیم شعله اجاق گاز است.

شعله اجاق گاز استاندارد چگونه است؟

شعله اجاق گاز استاندارد چگونه است؟

شعله اجاق گاز عادی یا استاندارد میزان گاز ورودی به اندازه دارد و نه کم است و نه زیاد. که می توان با روشن کردن شعله متوجه این شد. و اینکه اگر صدایی از شعله شنیده نمی شود یا رنگ آن به رنگ آبی است، پس شعله مشکلی ندارد و استاندارد است. اما اگر این ویژگی ها در شعله اجاق گاز وجود نداشته باشد، بدون شک نشان از یک مشکل در شعله اجاق گاز است که باید رفع گردد.

دلیل زیاد شدن شعله اجاق گاز

حال به مشکل زیاد بودن شعله اجاق گاز می پردازیم. که چرا شعله اجاق گاز زیاد است و چه عواملی باعث ایجاد چنین مشکلاتی می شود؟
به طور کلی مشکل زیاد بودن شعله اجاق گاز بیش از حد معمولی، می تواند ناشی از یک نقص در اجاق گاز باشد. که برخی از این موارد عبارتند از:

  • عدم تنظیم شعله اجاق گاز با فشار گاز
  • گشاد شدن منافذ نازل شعله اجاق گاز
  • از کار افتادن سنسور دما
  • خرابی ترموستات شعله اجاق گاز
  • صدمه به دریچه های هوای اجاق گاز

زیاد شدن شعله اجاق گاز

عدم تنظیم شعله اجاق گاز با فشار گاز

یکی از مهمترین مواردی که در مواجه با زیاد شدن شعله اجاق گاز باید انجام دهید، تنظیم شعله اجاق گاز است. زیرا دما و فشار تاثیر مستقیم روی فشار گاز دارد. بنابراین زمانی که در شعله اجاق گاز تعییراتی دیدید باید ابتدا تنظیم شعله اجاق گاز را انجام دهید. البته خود شما این مورد را نمی توانید انجام دهید و باید از یک فرد مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

گشاد شدن منافذ نازل شعله اجاق گاز

نازل اجاق گاز زیر شعله قرار دارد و جریان گاز را به شعله منتقل می کند. اگر جنس اجاق گاز خوب نباشد یا نازل اجاق گاز به دلیل بی کیفیت بودن، گشاد شود، مقدار گاز بیشتری از آن عبور خواهد کرد، بنابراین شعله اجاق گاز نیز زیاد خواهد شد.

بنابراین باید این قطعه باید تعویض گردد.

از کار افتادن سنسور دما

اجاق گازهای فردار سنسور دما دارند که در پنل الکترونیکی آنها قرار دارد. این سنسور دما، دما را اندازه گیری می کند و در پنل الکترونیکی می توانید آن را مشاهده کنید. این بخش از اجاق گاز دما را اندازه می گیرد و از زیاد شدن شعله اجاق گاز نیز جلوگیری می کند. اگر این سنسور از کار بیفتد بدون شک چون دما و شعله تحت کنترل نیست، ممکن است باعث زیاد شدن شعله اجاق گاز گردد.

خرابی ترموستات شعله اجاق گاز

ترموستات شعله به عنوان یک قطعه کنترل کننده دما در اجاق گاز است. وقتی شعله روشن است، این قطعه دمای شعله را کنترل می کند تا دما بیشتر از حد مطلوب نشود. اما اگر این قطعه خراب باشد، و شعله نیز زیاد شود، یعنی شعله بیشتر از حد معمولی زیاد شود اجاق گاز در اندازه گیری دما دچار مشکل خواهد شد. اگر این قطعه خراب باشد، باید تعویض گردد.

زیاد بودن شعله اجاق گاز

صدمه به دریچه های هوای اجاق گاز

یکی از مهمترین نشانه های سالم بودن اجاق گاز رنگ شعله و میزان بزرگ و کوچک بودن شعله حین روشن شدن است. شعله سالم رنگ آبی و شعله معمولی دارد که نه خیلی زیاد و نه خیلی کم است. که این سالم بودن شعله زمانی ایجاد می شود که گاز به اندازه مناسب با اکسیژن هوا مخلوط شده و گرمایش انجام می گیرد. اما اگر شعله زیاد باشد و رنگ شعله هم به رنگ زرد یا نارنجی باشد، مشکل صدمه به دریچه های هوای اجاق گاز وجود دارد که باید سریعا تعمیر صورت گیرد.

تنظیم شعله اجاق گاز

نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

برای بسیاری از اجاق گازها بعد از نصب یا حتی بعد از مدتی استفاده، ممکن است، مشکلاتی که در بالا بیان شد، اتفاق بیفتد که باعث زیاد شدن شعله اجاق گاز می شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که سوراخ های مشعل را تمیز کنید. با این کار شعله مانند زمانی که مشکلی نداشت روشن خواهد شد. اگر مشکل از این مودر نباشد، باید بررسی های خود را ادامه دهید. اگر با این راهکار ساده مشکل شما حل نشد، بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا در مورد علت زیاد بودن شعله اجاق گاز و عواملی که باعث ایجاد این مشکل می شود، صحبت کردیم. در ادامه مقاله به این پرداخته ایم که این مشکلات چرا برای شعله اجاق گاز ایجاد می شود و برای رفع آن چه کارهایی باید انجام داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
  مزایا و معایب اجاق گاز لعابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *